wira penduduk Iraq


Muntazer Al-Zaidi (gambar diatas). mungkin nama beliau tidak diketahui atau mungkin kita tidak perasan siapa empunya diri. tapi saya pasti anda semua mesti ingat tentang satu kes yang begitu mengaibkan bekas presiden AS yang telah mengejutkan dunia.

Tindakan berani seorang wartawan televisyen warga Iraq dengan melempar kasut ke arah George W. Bush telah menarik minat semua media. mungkin bagi pro-Amerika menganggap tindakan ini suatu tindakan biadab namun kejadian ini adalah tindakan yang paling ringan layak diberikan terhadap bekas presiden itu.

Bagi penduduk Iraq yang mana hak asasi mereka dicabul sewenang-wenang oleh laknatullah ini menganggap tindakan Muntazer merupakan tindakan yang sangat berani. Penduduk dunia seperti di Indonesia menjadikan simbolik kasut sebagai tanda menghargai tindakan Muntazer.

Malang menimpa Muntazer apabila kasut yang dibaling tidak menepati sasaran iaitu di muka bekas presiden tersebut apabila beliau dipenjarakan. Menurut akhbar tempatan,beliau diseksa sepanjang penahanan dan baru dibebaskan semalam (15 Sept 09) setelah ditahan mulai (14 Dis 08).

Sehingga hari ini warga Iraq masih belum mendapat hak pembelaan asasi mereka. Disebabkan kes pencabulan terhadap mereka dilakukan kuasa veto yang mempunyai suara dan kuasa, kesudahan kejadian menimpa mereka akhirnya meninggalkan parut luka begitu sahaja.

saya juga menyokong tindakan yang dilakukan Muntazer kerana jika kita berada di tempat beliau, pasti kita terfikir untuk melakukan perkara yang lebih dasyat hatta membunuh sekalipun. bayangkan sanak saudara dan kaum keluarga yang tidak bersalah mati di depan mata. adakah anda hanya berdiam diri apabila berpeluang bersemuka dengan pembunuh saudara-mara anda? mungkin hari ini tidak terjadi kepada kita tetapi siapa dapat meramal perkara yang mendatang? renung-renungkanlah.
0 Responses